چرا نباید به تمام سازنده ها اعتماد کرد؟

سه‌شنبه ۶ دی ۱۴۰۱

در این مقاله به شما میگوئیم که چرا نباید به تمام سازنده ها اعتماد کرد؟

چرا نباید به تمام سازنده ها اعتماد کرد؟

 یکی از دلایل افزایش مشارکت در ساخت و ساز در چند سال گذشته، بالا رفتن هزینه های ساخت و ساز و کاهش توان مالی افراد جامعه بوده است. به همین دلیل سازندگان به مرور زمان به شراکت روی آوردند. شراکت در این امراز رکود سرمایه ی سرمایه گذار جلوگیری کرده و از مزیت های شراکت می توان به این اشاره کرد که صاحبان زمین دیگر نیازی به گرفتن وام های سنگین بانکی با اقساط طولانی مدت و سود های کلان نداشته و می توان از دانش و تخصص این افراد نیز بهره مند شوند.

در پروژه های مشارکتی، همواره طرفین نگرانی های نسبت به ضایع شدن حقوق خود دارند برای مثال مالک معمولا نگرانی های درباره ی عمل نکردن سازنده به تعهدش دارد و سازنده هم نگران حقوقش که  پایمال نشود.

حالا ما در اینجا می خواهیم که با بیان شیوا و ساده به شما بگوییم که چرا نباید به تمامی سازنده ها اعتماد کرد.

 

 

روش های کلاهبرداری در پروژه های شراکتی  ساخت و ساز

در وهله اول بهتر است بدانید که تعریف «کلاهبرداری» با آنچه که احتمالا تا به امروز فکر می کردید متفاوت بوده است، چرا که هر حرف یا رفتار دروغینی که به شما وعده داده شده است در قانون «کلاهبرداری» تلقی نمی شود.

بهتر است قبل از انجام شکایت تحت عنوان «کلاهبرداری» در نظر داشته باشید در این مسیر هزینه های زیادی را متقبل خواهید شد اگر که مضمون مورد نظر از نگاه قانون در دسته بندی «کلاهبرداری» محسوب نشود که در این حالت دادگاه هیچ رایی  به سود شما صادر نمی کند و پرونده شکایت شما ناتمام باقی خواهد ماند.

 در شرایطی که آپارتمانی در حال تعمیرات باشد و با عدم رعایت اصول فنی و مهندسی باعث آسیب به آپارتمان های اطراف و یا زیرین شود، مالک ساختمان آسیب دیده برای دریافت حق خود، میتواند با مراجعه به دادگاه حقوقی، مبلغ زیان های وارد شده به ساختمان خود را از مالک مقصر دریافت کند.

 

 

انتقال بخشی از ملک به سازنده

مالک موظف است قسمتی از سهم سازنده را که در قرارداد توافق شده بین طرفین سازنده و مالک مشخص شده را، در ابتدای شروع ساخت پروژه و یا در طول ساخت و تحویل آن به او پرداخت نماید تا حس اطمینان خاطر را به شریک خود بدهد. در مقابل مالک می تواند برای ضمانت، جهت توافق های انجام شده در قرارداد از قبیل اتمام پروژه در زمان توافق شده و تحویل بدون نقص پروژه، از سازنده چکی با مبالغ بالا دریافت کند.

بنابر توضیحات داده شده تا به الان، نتیجه می گیریم که انتخاب سازنده مناسب بسیار مهم است، زیرا با انتخاب یک سازنده ی کاربلد و متبحر می توان از هر جهت اطمینان خاطر را در طول ساخت پروژه به همراه داشت

پیش فروش توسط سازنده ها

با فرض حق فروش برای سازنده در قرارداد تنظیم شده بین سازنده و مالک، سازنده  می تواند در ابتدای ساخت پروژه یا در طول ساخت و یا حتی پایان آن، سهم خود را پیش فروش کرده و در اختیار خریداران بگذارد. در این صورت خریدار باید توجه داشته باشد که به علت عدم تقسیم سند ملک به صورت قانونی، مالک حقیقی را نیز طرف دعوی خود در نظر داشته باشد

 

ساخت اضافه تر از مقدار مقدر شده در قرارداد

همانطور که احتمالا در جریان هستید، در ابتدای ساخت هر ملکی توسط سازنده، قراردادی بین مالک و سازنده تعیین شده که سهم مالک و سازنده تماما مشخص میگردد. اما برای مثال، در بعضی مواقع سازندگان بیشتر از مقدار مقدر شده در قرارداد و پروانه ساخت در قسمت هایی مثل واحد های تجاری در طبقه ی همکف برای افزایش سهم خود، اضافه می‌کند.

برای جلوگیری از ایجاد چنین مشکلاتی بین مالک و سازنده و ایجاد شکایت از طرف مالک، از همان ابتدا باید سهم هر کدام از طرفین بطور واضح در قرار درج شود. قرارداد های ذکر شده در این مقاله، صرفا برای جلوگیری از مشکلات و شکایات از طرف مالک و عدم نارضایتی او می‌باشد.

 

عدم تطابق کیفیت مدنظر مالک و آنچه سازنده تحویل خواهد داد

زمانی که شما تصمیم به ساخت ملکی می‌گیرید و از سازنده ای برای ساخت آن استفاده می کنید، کیفیت مطلوبی را برای ساخت آن در نظر می‌گیرید و ایده های زیادی برای ساخت آن را به سازنده ارائه می‌دهید و انتظار دارید که مطابق آن ایده ها ساختمان شما تکمیل شود. چالش اصلی بین شما و سازنده ی غیر قابل اطمینان همین موضوع مشخص شده می‌باشد. یعنی ممکن است ساختمان شما را مطابق با ایده ها و تصورات و انتظارات شما تکمیل نکند. در این صورت نارضایتی بسیار زیادی برای شما به وجود خواهد آمد. مثلا در ساخت سقف ها یا ستون های ساختمان انتظارات شما براورده نشود یا پی و فونداسیون و… کیفیت مورد نظر را نداشته باشد. همچنین ایده های شما در خرید شیرآلات و کابینت و… نادیده گرفته شود.

برای جلوگیری از ایجاد این مشکلات، می‌توانید از قراردادی بین مالک و سازنده استفاده کنید که در آن اطلاعات کامل و جزئیات دقیق مصالح درج شده باشد. همچنین برند دقیق محصولات استفاده شده و درجه ی کیفیت آن هم در این قرارداد به صورت کامل ذکر خواهد شد. این قرارداد به شما کمک می‌کند تا از کیفیت بالای ساختمان خود اطمینان داشته باشید.

 

 

درخواست وام از مالکین توسط سازنده

یکی دیگر از عواملی که باید به سازنده ی خود قبل از انجام آن مطمئن شوید، در اختیار قرار دادن وام می باشد. بعضا سازنده ها در قرارداد خود دریافت تسهیلات را درج می کنند. در قبال وامی که بانک برای سازنده درنظر می گیرد، سند ملک شما در رهن آن قرار خواهد گرفت. همان طور که در جریان هستید اگر سازنده شروط قرارداد وام را رعایت نکند، احتمال اینکه ساختمان شما به مالکیت بانک درآید زیاد است. پس در این مورد باید توجه ویژه ای داشته باشید. اکثر مالکین با اعتماد بی جا به سازنده های خود، به مشکلات بسیار جدی برخواهند خورد و خسارات زیادی خواهند داد.

یکی دیگر از مواردی که بسیار مشکل ساز می‌باشد، پیش خرید ساختمان از سازنده هایی است که با استفاده از سند آن ملک، از بانک وام دریافت کرده اند. همانطور که در جریان هستید، در این حالت سند ملک رهن بانک است. این افراد با خرید این ساختمان ها، دچار مشکلات زیادی خواهند شد. چون در این شرایط احتمال اینکه سازنده قبل از تکمیل و تحویل ساختمان به مالکان، اقساط وام خود را بصورت کامل تسویه نکند، زیاد است. در نتیجه در صورت عدم تسویه، ملک مذکور به مالکیت بانک در خواهد آمد.

تماس با ما