روش های کلاهبرداری در معامله زمین

شنبه ۳ دی ۱۴۰۱

در این مقاله درباره روش های کلاهبرداری در معامله زمین با شما صحبت می‌کنیم

روش های کلاهبرداری در معامله زمین

خرید و فروش و معاملات املاک جز صنایعی محسوب می شود که سرمایه های زیادی در آن رد و بدل می شود و همچنین درست استفاده شدن پول در این مسیر بسیار حائز اهمیت می  باشد، چون افراد زیادی با سوء نیت می توانند از این قابلیت استفاده کرده و پول زیادی به جیب بزنند.

در صورتی که بخش اعظمی از سرمایه ی خود را برای خرید یا فروش به دست افراد دیگر می سپارید، باید مراقب افراد سودجو در این بین باشید، چون ممکن است همه ی سرمایه ی خود را به راحتی از دست بدهید. همچنین برای مشاوره در زمینه معامله ی زمین می توانید از انبوه سازان پردیسان کمک بگیرید. انبوه سازان پردیسان در زمینه ساخت و ساز و فروش ملک بهترین خدمات را برای شما ارائه خواهد کرد.

 

نمونه هایی از کلاهبرداری در حوزه ی زمین و خانه را برای شما شرح می دهیم تا درگیر این مشکلات نشوید.

از روش های دیگر کلاهبرداری این است که فردی با خرید زمینی بی آب و علف در منطقه ای دور افتاده اقدام به ساخت ویلایی در آن جا و ایجاد فضای سبز و آبیاری آن منطقه توسط تانکر می کند که همین امر باعث فروش چندین برابر آن زمین می شود. فردی طی برنامه ریزی های انجام بین خود و همسرش، ابتدا زمین یا خانه را به عنوان مهریه در نظر گرفته شده به نام همسر خود کرده و سپس هم زمان آن ملک را به شخص دیگری فروخته و پس از دریافت پول متواری می  شود.

در این حال، در صورت طلب مهریه توسط همسر، قانون و دادگاه قرارداد را به فسخ کرده و زمین را به نام همسر آن فرد می کند و مجددا زن می تواند آن را فروخته و به نزد همسر خود برود.

 

مورد بعدی این است که در قولنامه شرایط پرداخت هزینه به این صورت است که ابتدا خریدار باید 10 درصد از کل پرداختی را واریز کند سپس قسط  بعدی را بعد از یک هفته که 80 درصد آن می شود را بپردازد سپس چک بعدی را شش ماه بعد که 10 درصد باقی مانده آن است را باید واریز کنند.

اما چگونگی کلاهبرداری در این مورد به چه شکل است؟

طبق برنامه، خریدار با پرداخت قسط اول روند معامله را درست پیش می برد اما زمان پرداخت  قسط دوم که بخش اعظم پرداختی است  و باید به فاصله یک هفته از پرداختی اول واریز شود را واریز نمی کند و شش ماه بعد که موقع پرداخت قسط سوم است،  قسط دوم را با آن پرداخت می کند. در این حالت فروشنده نه می تواند شکایتی به دادگاه ببرد و نه معامله را فسخ کند زیرا معامله با پرداختی اول ثبت شده و تاریخی که این سند باید انتقال داده شود به خریدار شش ماه دیگر است در حالی که آن  پول در بازه زمانی شش ماه ارزش خود را از دست داده است.

کلاهبرداران بعد از دریافت پول از متقاضیان خرید، به سرعت این پول ها را تبدیل به طلا و دلار می کنند و فرآیند شروع پروژه را به بهانه ی گرفتن مجوز های متعدد به تعویق می اندازند.

این افراد معمولا این روند را پیش می گیرند؛ بعد از چند سال افزایش تورم و گرانی ها را بهانه می کنند و به این بهانه پول بیشتری را از مشتری طلب می کنند یا به او پیشنهاد می کنند که سهام بیشتری را بخرد و در نهایت با ایجاد دعوا و نزاع ، چندین سال بعد پول اصلی را به شما برمی گردانند در حالی که ضرر زیادی را به شما وارد کرده اند چون پول شما دیگر ارزش اولیه ی خود را از دست داده است.

 

در این مورد فرد بدهی هایی دارد که پرداخت نکرده در نتیجه، اداره مالیات دستور مصادره اموال را می دهد که برای گرفتن سند آن ۲ ماه زمان نیاز است در این بازه زمانی، آن فرد زمین خود را می فروشد و به خارج از کشور فرار می کند. در اینجا دادگاه به خریدار اعلام می کند که این زمین در زمانی که در مصادره بوده است به او فروخته شده و در نهایت آن زمین را از خریدار پس می گیرند.

 

مدل دیگری از کلاهبرداری در معاملات زمین به این شکل است که شخص فروشنده ی زمین، با خودکار و استامپ شخصی خود قرارداد را مهر و امضا می کند. به این شکل که پس از امضای قرارداد، مبلغ از سمت خریدار را دریافت میکند. قرارداد و چک های استفاده شده که دارای امضای فروشنده بود، پس از مدتی پاک خواهد شد و برای خریدار خرید آن زمین قابل اثبات نیست. در این مورد سعی کنید حتما و از خودکار و استامپ که متعلق به مدیر بنگاه است این کار را انجام دهید.

 

 

در معاملات فروش زمین چه نوع کلاهبرداری هایی اتفاق می افتد؟

یکی از مواردی که با رعایت آن می‌توانید به راحتی از کلاهبرداری در این زمینه جلوگیری کنید، پس از معامله ی زمین خود حتما کد رهگیری را دریافت کنید و همه ی موارد قرارداد را به خوبی بررسی کرده تا غافلگیر نشوید.

یکی دیگر از مواردی که توسط آن از شما سواستفاده خواهد شد، رهن ملک و گفتن مبلغ ودیعه از خریدار زمین می‌باشد. این مورد سود بسیار زیادی برای کلاهبرداران دار پس حتما قبل از معامله زمین به  خوبی تمامی زوایا را بررسی کنید.

قبل از خرید ملک دقت کنید که تمامی موارد قرارداد بررسی شود. شاید برای شما هم جالب باشد که حتی در زمینه اعلام متراژ زمین هم ممکن است از شما سواستفاده شود و اگر این موارد توسط شما بررسی نشود، احتمال اینکه از اعتماد شما سو استفاده شود بسیار بالاست

به هیچ عنوان ملکی را معامله نکنید که صاحب اصلی ملک یا صاحبان اصلی آن در معامله حضور ندارند. خیلی از افراد با استفاده از وکالت نامه ی جعلی که دارند شروع به فروش املاکی می‌کنند که پس از دریافت پول فرار خواهند کرد. یا سعی می‌کنند خود را از شرکای صاحب ملک معرفی خواهند کرد که این اتفاق اعتباری ندارد

این مورد بسیار زیاد اتفاق خواهد افتاد. بسیاری از افراد با استفاده از آگهی یا اعلامیه های به ظاهر معتبری شروع به تبلیغ وعده تسهیلات ویژه برای خرید مسکن که کارمز بسیار پایینی هم دارد، میکنند. در این روش باید به صحت آن شک کرد و برای اطمینان به آن خیلی از مسائل را بررسی کرد

مبایعه نامه های جعلی هم یکی از عواملی است که بیشتری کلاهبرداری ها را در خود دارد. به هر مبایعه نامه ای در معامله ی ملک اعتماد نکنید و حتما از صحت آن اطمینان حاصل کنید

افرادی از طریق راه اندازی دفتر املاک جعلی سعی در کلاهبرداری می کنند. حواستان باشد که اگر قراری برای عقد  قراردادی دارید، در دفتری که مجوز برای کار دارد اقدامات لازم را انجام دهید.

 

 

تماس با ما